Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Strategie práce s obecně geografickou mapou jako zdrojem informací
Trokšiar, David
Diplomová práce se zabývá tématem mapových dovedností, v jejichž rámci byly hlavním předmětem zájmu strategie používané při analýze mapy. Vhodným druhem mapy pro studii byla ve školních atlasech běžná obecně-geografická mapa. Cílem této studie je zhodnotit dovednost analýzy obecně-geografické mapy z hlediska dimenzí strategií, tj. repertoáru, distribuci, efektivitě a přizpůsobivosti. Vzorek 20 studentů středních škol absolvoval experiment s oční kamerou, který se skládal z testu a dotazníku. Data z oční kamery byla kvalitativně i kvantitativně zpracována tak, aby bylo možné získat informace o každé z dimenzí strategií. Výsledky prokázaly rozmanitost repertoáru používaných strategií při analýze obecně- geografické mapy a současně poukázaly i na nejčastěji vybírané strategie. Studenti v některých případech používali v rámci řešení jedné úlohy více strategií a v rámci jejich distribuce byly zjištěny nejfrekventovanější kombinace strategií. Efektivita strategií byla hodnocena na základě úspěšnosti řešení a délky trvání strategií, která je ovlivněna typem prvků, respektive obsahem, se kterým studenti pracovali. Data také prokázala schopnost studentů přizpůsobit se typu úlohy vložením dalších potřebných prvků do použité strategie nebo využít strategie jiného typu. Technologie oční kamery se prokázala...
Využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve výuce zeměpisu
Králíčková, Anna-Marie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Měkota, Tomáš (oponent)
V rámci geografického vzdělávání je potřeba rozvíjet mapové dovednosti. Zároveň je vhodné do výuky zařazovat také moderní technologie. V návaznosti na to vznikla online aplikace Mapovedovednosti.cz. Stejně jako u jiných didaktických prostředků je i v případě této vzdělávací aplikace vhodné zjišťovat, jak uživatelé tento prostředek využívají. S tímto záměrem byla zpracována tato bakalářská práce. Hlavním cílem výzkumu bylo zjištění způsobu využití aplikace Mapovedovednosti.cz ve školní praxi tzn. při plánování, realizaci a hodnocení výuky. K zisku dat bylo využito dotazníkové šetření. Respondenty dotazníku byli registrovaní uživatelé aplikace s učitelským účtem, na který byla navázána alespoň jedna třída s aktivními žáky. Tedy s žáky, kteří v aplikaci již vyplnili alespoň jednu úlohu. Takto bylo vybráno a osloveno celkem 90 respondentů, z nichž 23 dotazník vyplnilo. Z odpovědí učitelů vyplynulo, že aplikace je zpravidla využívána přímo v hodinách zeměpisu k samostatné práci. Četnost využívání je však omezena technickou vybaveností škol. Při rozvoji mapových dovedností aplikace slouží buď jako doplněk k jiným materiálům, nebo je hlavním nástrojem jejich rozvoje. Rozvoj dovedností je zaznamenáván ve výsledcích žáků a z nasbíraných dat bylo možné usoudit, že s výsledky žáků učitelé dále pracují.
Jak může způsob trávení volného času žáka ovlivnit jeho úroveň práce s turistickou mapou
Škvorová, Tereza ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Vágner, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje trávení volného času žáků, a jejich vlivu na úroveň práce s turistickou mapou. Součástí této práce je rozbor jednotlivých mapových dovedností. Z různých úhlů pohledu je diskutována problematika volného času. V empirické části jsou nejprve uvedeny výsledky týkající se testu na práci s turistickou mapou a dotazníku na způsob trávení volného času. Dále jsou zhodnoceny výsledky zaměřené na problematiku působení volnočasových aktivit žáka na jeho práci s turistickou mapou. Z výzkumu je zřejmé, že nejlepších výsledků dosáhli ti žáci, kteří využívají mapy v rámci jejich volného času. Pozitivní vliv na práci s mapou má také čtení, sport a hraní na počítači, tabletu či telefonu. Klíčová slova: Volný čas, základní škola, střední škola, mapové dovednosti
Geologická mapa jako zdroj studentských otázek
Flašar, Jan ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Matějka, Dobroslav (oponent)
Metoda výzkumu "studentských otázek" neboli "student generated questions" (SGQ) je metodou, kterou můžeme zkoumat způsob chápání a řešení problému, např. prostřednictvím práce s mapou. Forma, četnost, typ atd. pokládaných otázek může pomoci analyzovat nejen řešené téma, ale můžeme prozkoumat i rozdíly v chápání a způsobu přemýšlení u jednotlivých skupin respondentů. V rámci této práce byly zkoumány otázky, které si kladou studenti gymnázia při práci s geologickou mapou Česka a lokální geologickou mapu (mapou Prahy). Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda se otázky pokládané studenty liší mezi jednotlivými skupinami respondentů (podle věku, pohlaví, ročníku atd.) a zda se liší u jednotlivých typů map. Získané otázky byly rozřazeny do kategorií a byla zjišťována frekvence otázek v různých těchto kategoriích. Dále byly jednotlivé otázky přiřazeny k odpovídajícím mapovým dovednostem, které jsou nezbytné pro formulaci otázky. Bylo zjištěno, že mladší studenti výrazně více pokládají otázky týkající se mapového zobrazení; zatímco starší studenti se zajímají i o geologický obsah a způsob vzniku mapy. Také se projevil rozdíl mezi mapou Česka a Prahy. Z mapy Česka dokázali studenti získat mnohem více informací, poznatky analyzovali a interpretovali a kladli více otázek odpovídající vyšším úrovním mapových...
Téma orientace v krajině na 1. stupni ZŠ s využitím terénní výuky
Rechnerová, Maria ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá schopností dětí mladšího školního věku orientovat se v krajině. Jejím cílem je vytvoření konkrétních návrhů práce s dětmi mladšího školního věku, které na základě prozkoumaných východisek systematicky rozvíjí potřebné dovednosti dětí. Práce se tedy nejprve zaměřuje na teoretická východiska didaktiky geografie. Na ta pak navazují náměty na činnosti s dětmi. Je zde shrnutý způsob práce, který je pojat jako vhodný pro rozvoj orientace a mapových dovedností. Dále se věnujeme orientaci v prostoru v rámci platného českého kurikula a rozboru učebnic, které jsou používány pro výuku vlastivědných témat na 1. stupni základních škol. Následuje souhrn psychologických východisek pro výuku orientace dětí mladšího školního věku, protože toto období je ve vnímání okolního světa specifické a je důležité na tato specifika vhodně navázat. Na základě teoretických východisek jsou vytvořeny konkrétní náměty pro práci s dětmi zejména ve věku dětí ve 3. - 5. třídě ZŠ. Zabýváme se zde přirozeným a postupným rozvojem mapových dovedností, které jsou potřebné pro následnou práci s mapou s pochopením. Rozvíjíme práci s plány, mapami, měřítkem mapy a orientačními body ve městě. Také zde rozpracováváme téma znázornění výškových poměrů krajiny, které je rozšiřujícím učivem pro děti mladšího školního...
Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Bláha, Jan Daniel (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
Interpretace tematických map
Nedbalová, Amálie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na jednu z mapových dovedností - interpretaci mapy. Cílem práce je charakterizovat postup řešení úloh zaměřených na interpretaci dvou druhů tematických map (kartogram a areálová metoda) studenty posledních ročníků gymnázií a prvních ročníků vysokých škol. V teoretické části práce jsou vymezeny mapové dovednosti - čtení, analýza, interpretace a tvorba mapy. Dále je definován pojem strategie práce s mapou a je popsáno, na základě čeho se tyto strategie určují. Práce se také věnuje využití eye-trackingové technologie ve výzkumech zaměřených na zkoumání mapových dovedností. Rovněž jsou popsány charakteristiky dvou metod tematické kartografie - kartogramu a areálové metody, které jsou použity ve výzkumu. Výzkum realizovaný v rámci této práce byl proveden na vzorku 19 participantů. Ti s využitím eye-trackingové technologie absolvovali didaktický test obsahující úlohy na interpretaci tematických map. Následně vyplňovali dotazník, ve kterém hodnotili např. obtížnost testu či práci s jednotlivými prvky stimulů. Také s nimi bylo vedeno polostrukturované interview, ve kterém se ohlíželi za absolvovaným testem a popisovali svoje uvažování při řešení jednotlivých úloh testu. Data z výzkumu byla vyhodnocena kvalitativně i kvantitativně. Výsledky ukázaly, že se strategie participantů...
Strategie práce s obecně geografickou mapou jako zdrojem informací
Trokšiar, David ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Marada, Miroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem mapových dovedností, v jejichž rámci byly hlavním předmětem zájmu strategie používané při analýze mapy. Vhodným druhem mapy pro studii byla ve školních atlasech běžná obecně-geografická mapa. Cílem této studie je zhodnotit dovednost analýzy obecně-geografické mapy z hlediska dimenzí strategií, tj. repertoáru, distribuci, efektivitě a přizpůsobivosti. Vzorek 20 studentů středních škol absolvoval experiment s oční kamerou, který se skládal z testu a dotazníku. Data z oční kamery byla kvalitativně i kvantitativně zpracována tak, aby bylo možné získat informace o každé z dimenzí strategií. Výsledky prokázaly rozmanitost repertoáru používaných strategií při analýze obecně- geografické mapy a současně poukázaly i na nejčastěji vybírané strategie. Studenti v některých případech používali v rámci řešení jedné úlohy více strategií a v rámci jejich distribuce byly zjištěny nejfrekventovanější kombinace strategií. Efektivita strategií byla hodnocena na základě úspěšnosti řešení a délky trvání strategií, která je ovlivněna typem prvků, respektive obsahem, se kterým studenti pracovali. Data také prokázala schopnost studentů přizpůsobit se typu úlohy vložením dalších potřebných prvků do použité strategie nebo využít strategie jiného typu. Technologie oční kamery se prokázala...
Vliv kartografické vyjadřovací metody na úroveň mapových dovedností žáků
Havelková, Lenka
Předkládaná diplomová práce se zabývá, v českém prostředí aktuální, problematikou mapových dovedností. Na rozdíl od dosavadních realizovaných empirických studií se specificky věnuje dovednostem práce s tematickými mapami a zaměřuje se na žáky středních škol a studenty geograficky zaměřených vysokoškolských oborů. Vzhledem k výrazné různorodosti využívaných vyjadřovacích prostředků na tematických mapách je hlavním cílem této práce především identifikovat a zdůvodnit vliv užité kartografické vyjadřovací metody na úroveň dovednosti práce s těmito důležitými zdroji informací. Pro naplnění tohoto cíle bylo, mimo jiné z důvodu nedostatečného množství odborné literatury zaměřující se na tuto problematiku, nutné se uvedené problematice věnovat nejen v rovině realizovaného/dosaženého kurikula, ale i v rovině zamýšleného/projektového kurikula a využít několika odlišných výzkumných metod. Na rešerši literatury zabývající se tematickou kartografií, mapovými dovednostmi a testováním jejich úrovně proto navázalo vytvoření modelu dílčích mapových dovedností uplatňujících se při práci s tematickými mapami. Ten byl dále využit při tvorbě a interpretaci výsledků didaktického testu. Obdobně byla pro potřeby plošného testování realizována obsahová analýza učebnic zeměpisu a školních zeměpisných atlasů zaměřená na...
Využití úloh v učebnicích zeměpisu při rozvoji mapových dovedností ve výuce na druhém stupni základních škol
Nedbalová, Amálie ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Havelková, Lenka (oponent)
Předmětem bakalářské práce jsou úlohy zaměřené na rozvoj mapových dovedností. Cílem práce je zjistit, zda, jak často a jakým způsobem učitelé využívají učebnice zeměpisu a učební úlohy při rozvoji mapových dovedností u žáků druhých stupňů základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Práce se také věnuje tomu, jak vyučující zpracování učebnic a úloh zaměřených na rozvoj mapových dovedností hodnotí. V teoretických východiscích práce objasňuje postavení učebnic ve výuce a jejich funkce. Představen je také současný stav českého výzkumu učebnic a možnosti jeho dalšího rozvoje. Dále jsou v práci definovány učební úlohy a jejich smysl. Práce se také věnuje vymezení a jednotlivým druhům mapových dovedností (čtení, analýza, interpretace, tvorba mapy) a popisuje tzv. modely mapových dovedností. Rovněž je vysvětleno, jakým způsobem k rozvoji mapových dovedností mohou přispívat učebnice zeměpisu. V další části práce jsou popsány výsledky výzkumu realizovaného skrze dotazníkové šetření. Z těch vyplývá, že většina učitelů aktivně využívá učebnice zejména při přípravě hodin, ale i v hodinách samotných. Ukazuje se, že učební úlohy v učebnicích slouží primárně jako zdroj inspirace pro tvorbu vlastních úloh. Z hlediska druhů mapových dovedností pracují učitelé zejména s úlohami zaměřenými na čtení a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.